Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Meritvärdet - Vad är detta?

19/12 -12 22:13 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Eftersom jag sett en mindre shitstorm av betygstrådar så tänkte jag göra en snabb och kortfattad introduktion om meritvärde. Främst eftersom jag själv upplevde att då jag väl uppfattat vad allt som meritvärdet innebar var det allt för sent att ändra min studieplanering och ev. tillval.
Detta gäller för gymnasiebetyg.

Meritvärde är ett meriterande värde som används för att jämföra ditt bevisade kunnande mot andras. Maximalt meritvärde är 20.0 poäng, därefter kan maximalt 2.5 meritpoäng tilläggas, vilket resulterar i ett totalt maximum av 22.5 poäng som sökande student. Meritvärdet används när du söker högskoleutbildning på universitet eller studiekurser, där konkurrerar du mot andra med ditt meritvärde.

Meritvärde
Detta räknas ut genom att multiplicera betygets siffervärde med kursens poängvärde och därefter dividera med det totala antal poäng som du läser (2500).

Siffervärden för betyg följer:
A - 20
B - 17.5
C - 15
D - 12.5
E - 10
F - 0

Alternativt:
MVG - 20
VG - 15
G - 10
IG - 0

Såhär räknar du ut meritvärdet:
Meritvärdet för en kurs på 100p där betyget B har erhållits följer:

17.5 * 100 = 1 750

Detta fortsätts tills valda 2500 poäng har förbrukats, därefter adderar du ihop alla produkter till en summa. Summan kommer ha ett maximalt värde av 50 000. Dividera sagd summa med 2500, nu har du ditt meritvärde!

Ex) En total summa av 42 000 poäng ger meritvärdet 16.8.

Taktik angående meritvärde:
Det här är vad som jag uppfattade lite väl sent. Du som studerande läser minst en eller flera kurser på minst 100p, och säkerligen fler kurser på 50p.
Saken är den att du som studerande bör alltid prioritera betyget på en 100p kurs över en 50p kurs av den enda anledningen att en 100p ger dig ett högre meritvärde än en 50p kurs. Detta betyder såklart inte att du ska offra ett F på en 50p kurs för ett B på en 100p kurs. Men det innebär att om du står inför ett svårt val mellan vilket ämne du ska plugga till och har en trång tidsplan så bör du i regel prioritera din 100p kurs.

Om du läser mer än 2500p tot.
Om du läser mer än 2500 poäng så räknas ditt meritvärde på dina bästa kurser. Har du läst 2600 poäng men har ett F i en 100p kurs så kommer detta inte tas med i ditt meritvärde såvida detta är ditt 'sämsta' betyg.

Meritpoäng:
Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng att lägga till ditt ursprungliga betygsvärde. Du kan få meritpoäng på följande sätt:

Meritpoäng för moderna språk - max 1,5 meritpoäng
Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng.
Moderna språk 4 ger 1 meritpoäng.
Moderna språk 5 ger 0,5 meritpoäng.

För att kunna få poäng för moderna språk krävs godkänt i kursen samt att kursen inte är ett behörighetskrav. D.v.s. Om MS3 är behörighetskrav får du endast poäng för MS4,MS5.

Med moderna språk menas inte svenska, engelska eller modersmål.

Meritpoäng för engelska - max 1,0 meritpoäng
Engelska 7 ger 1,0 meritpoäng.

Meritpoäng för matematik - max 1,5 meritpoäng
Om behörighetskravet är grundläggande behörighet så ger matematik 2, 3 och 4 vardera en halv meritpoäng.

Meritpoäng kan även erhållas genom att läsa kurser som ligger på en högre nivå än den som krävs för behörighet. För att sammanfatta detta kort kan du som sökande få extra meritpoäng om du läser Fysik B/2 och ansöker till en kurs/program där behörighetskrav är Fysik A/1. Detta brukar oftast stå i din utbildningskatalog.


Källor och ref:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-fo...
https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-fo...


Senast redigerat 21/12 -12 10:18

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

19/12 -12 22:35 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Kan uppskatta detta.

20/12 -12 13:18 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Bra tråd. Tack!

*

20/12 -12 16:05 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Varsågod, öppen för alla frågor och ev. synpunkter.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

20/12 -12 23:16 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

Välskriven och informativ tråd. Jag har tilldelat dig +5XP som incitament.

De eller dem?

21/12 -12 09:35 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Meritpoäng går att få för bra mycket fler kurser, kan vara värt att poängtera. För vilka kurser man kan få meritpoäng beror var man tänker läsa vidare. Läser man vidare inom programmering så ger exempelvis programmeringskurser en del meritpoäng, och läser man till ingenjör så ger konstruktion en del (konstruktion kan ha fått ett nytt namn i det nya systemet däremot). På samma sätt så kan andra kurser ge fler meritpoäng - och en del ger inget alls.

21/12 -12 10:15 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

The_new_cake skrev:
Meritpoäng går att få för bra mycket fler kurser, kan vara värt att poängtera. För vilka kurser man kan få meritpoäng beror var man tänker läsa vidare. Läser man vidare inom programmering så ger exempelvis programmeringskurser en del meritpoäng, och läser man till ingenjör så ger konstruktion en del (konstruktion kan ha fått ett nytt namn i det nya systemet däremot). På samma sätt så kan andra kurser ge fler meritpoäng - och en del ger inget alls.

Jag kan klarlägga detta lite, självklart stämmer det du säger att du kan få meritpoäng beroende på vilka kurser som krävs för behörighet.
Om du söker till en utbildning som kräver Fysik A eller Fysik 1 men du har läst Fysik B/2 innebär detta att du kan få meritpoäng för denna utbildning, hur mycket detta gäller står oftast i utbildningskatalogen när du söker. Om du däremot läst Matematik t.o.m. Ma E (Ma 5?) och detta är ett behörighetskrav så får du inga meritpoäng för dina mattekurser lästa.
En kort sammanfattning är att meritpoäng är extra poäng du som studerande får för att innefatta extra kunskaper som visar sig vara användbara inom ämnet. Detta gäller språk samt. kurser på en högre nivå än den som krävs för att vara behörig för utbildningen.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

21/12 -12 18:16 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Frisko skrev:
Välskriven och informativ tråd. Jag har tilldelat dig +5XP som incitament.

Haha 5 XP... Jaja, en bra, välskriven och informativ text borde väl ge någon belöning, i alla fall.

Haha fick inte använda dina färger...

21/12 -12 18:38 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Pudkip skrev:
Frisko skrev:
Välskriven och informativ tråd. Jag har tilldelat dig +5XP som incitament.

Haha 5 XP... Jaja, en bra, välskriven och informativ text borde väl ge någon belöning, i alla fall.

Haha fick inte använda dina färger...

Jag blev faktiskt väldigt glad av denna belöning, kanske inte för mängden xp men snarare för att det var nog bra för att ge någon form av bonus. Det är gesten som räknas.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

02/02 -15 11:21 samusaron

samusaron

0 XP 1 inlägg

För den som inte orkar sitta och räkna för hand finns även ett verktyg för att räkna ut meritvärde där man fyller i vilka betyg man har och får ut värdet direkt.

Går även att sedan få tips på vilka utbildningar man har god chans att komma in på med det meritvärdet.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar