Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Svårighetsgrader i spel

19/03 -13 18:20 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Dagens, och även en hel del av gårdagens, spel innehåller någon form av "svårighetsgrader" som man själv kan ändra. Det finns oftast någon enklare för nybörjare och mer avancerade nivåer.

När man för första gången spelar ett spel så är det däremot inte alltid helt säkert vilken svårighetsgrad man ska välja. Väljer man att spela på en enklare nivå så är det inte helt ovanligt att en del funktioner är låsta eller helt enkelt inte har någon större betydelse, medan det på en högre svårighetsgrad kan bestämma mellan liv och död.

Därför är min fråga enkel; vilken svårighetsgrad väljer ni första gången ni spelar ett spel? Varför väljer ni den svårighetsgraden? Om ni väljer en enkel svårighetsgrad till en början, tycker ni att spelet blir extremt svårt och att det är svårt att lära sig de svårare funktionerna när man ökar svårighetsgraden? Om ni väljer en svårare svårighetsgrad, känns spelet alltför svårt redan från början och blir tråkigt av det? Om ni klarat av ett spel för första gången på en svårare svårighetsgrad - tycker ni att ni känner er bättre än andra? Blir spelet enklare om ni går över till flerspelarläge och att ni "lärt er rätt från början"? Kan det variera mellan olika spel?

Frågorna är många och svaren är få! Diskutera...

19/03 -13 19:24 ReservoirDog

ReservoirDog Spelmoderator

15423 XP 4988 inlägg

Enligt mig beror det på vilken genre spelet ifråga sprider över sig. Jag brukar vanligtvis börja på "normalnivån" (det vill säga varken för lätt eller för svårt). Beroende på ens gameplay kan nivåns enkelhet ha någon form av tristess, speciellt om man verkligen behärskar det väl utan att ha några hinder alls. För min egen del är det bara roligt med flera utmaningar.. om nu det inte vore för svårt för speltaktiken. Jag känner mig själv bara duktig i överlag om jag klarar allt för svåra svårighetsgrader (minns exempelvis från Return To Castle Wolfenstein).

Själva flerspelarläget varierar det helt och hållet på ens behov. På Counter Strike hade jag ganska svårt att "lära mig" medan att Lord of The Rings: Online och Team Fortress 2 var två spel som jag blivit mycket bättre på, samt lärt mig en hel del om hur taktisk man "bör" vara i spelsammanhang.


Senast redigerat 19/03 -13 19:25

Tillfällig moderator på sidan. Fråga mig om ni undrar över något.

I refuse. - Rohan Kishibe

19/03 -13 19:48 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Jag är en hardcore gamer så jag spelar på svåraste.

19/03 -13 20:03 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Daxter_SSJ4: Innebär det att du kör på svåraste svårighetsgraden även första gången du spelar igenom ett spel - eller börjar du lättare och ökar sedan nivån allt eftersom du känner att du blir bättre?

19/03 -13 20:06 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Jag känner ofta att spelens normala nivå ofta är för enkel, köper jag eller laddar ned ett spel så förväntar jag mig ett spel där jag måste prestera för att ta mig vidare. Därför kör jag oftast på högsta möjliga svårighetsgrad (inom viss resonabel nivå), det här gäller dock främst för spel med campaign modes o.s.v.

Spel såsom Guitar Hero, Osu! och liknande är dock ingen mening att börja på något annat än grundnivå om du inte spelat detta tidigare.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

19/03 -13 20:28 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

The_new_cake: Visserligen var jag ironisk, med den där hardcore grejen, men jag börjar oftast på den svåraste tillgängliga. Ifall jag känner att det blir för svårt så byter jag bara, men det händer inte speciellt ofta.

20/03 -13 12:16 gosseN

gosseN

2054 XP 630 inlägg

Det beror på om det är en uppföljare jag kört då väljer jag lite svårare men är det ett nytt spel så väljer jag det lättaste. Sen kan det hända att jag kör om spelet på en svårare svårighets grad.

Varken judar eller norrmän har bra erfarenheter från läger.

20/03 -13 14:01 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Jag tror aldrig att jag har börjat på den svåraste svårighetsgraden, men lätt och normal, kanske lätt oftast...

20/03 -13 18:07 DarkMasters

DarkMasters

10289 XP 1689 inlägg

Jag brukar alltid börja på "Normal" svårighetsgraden. Det är varken för svårt eller för lätt oftast och så ger det enligt mig mer "replay value". När jag har klarat ett spel på normal brukar jag oftast gå tillbaka och klara det igen på svårare svårighetssgrad, i fall jag känner att det är värt det.

[::[___]::]
[o [__] ::]
==3DS==

20/03 -13 18:43 Weezing

Weezing

2191 XP 143 inlägg

Så fruktansvärt dålig på spel så kör oftast lättaste.

26/05 -13 03:20 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

Om svårighetsgrad finns brukar jag alltid köra det lättaste, åtminstone första gången jag spelar igenom det. Sen kan man alltid köra om spelen på en svårare nivå sen. :P

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

15/07 -13 23:02 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen rie204

Beror alltid på vad det är för spel, ifall det är spel som Borderlands har jag alltid på typ det lättaste xD (för att jag är ganska dålig..)
Men brukar oftast ha på lite svårare när det kommer till spel som Forza eller TDU :P

14/02 -14 12:04 Stegosaurus

Stegosaurus

6532 XP 330 inlägg

Tidigare brukade jag alltid börja på den lättaste, men när jag insåg att det gjorde spelen skittråkiga gick jag över till normal-nivån istället.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar