Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Europas fel angående rasism!

Svara
19/02 -11 10:19 ravirento

ravirento

325 XP 49 inlägg

Egentligen så är det väldigt sjukligt att det är just vi vita som börjat med rasism, börjat anklaga folk för deras hudfärg eller religion. Vid i princip alla historiska händelser så ligger svarta och icke-europeiska under i den hierarkiska ordningen, och det är enbart vårt (Europas) fel! Egentligen så borde man kunna ta upp det här i rätten och då skulle Europa fällas gång på gång, då vi har gjort så mycket fel, de har inte gjort något, men ändå klagar vi på att de kommer till våra länder! Titta bara på Hitler och hans rasfördelning gällande människans renblodighet, titta på triangelhandeln och slaveriet under 1400-1800-talet, titta på USA under 1960-talet, titta framför allt på Europa under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, vi tävlade och stred mot varandra bara för att få kolonialistera de icke-europeiska nationerna, utan att överhuvudtaget tänka på människorna som fanns bland dem. Vi har inte en endaste rättighet att agera apartheid i dagens samhälle, snarare tvärtom. Och gällande de kommentarer jag kommer få om al-Qaida, terrorism och dylikt har jag bara ett svar på; Det är vi värda! De har åtminstone ett syfte bakom sitt agerande, i jämförelse med Europas agerande under det förra millenniet.



"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore

19/02 -11 10:34 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

SKa vi diskutera om det är hemskt eller inte, eller vart vill du komma?

*

19/02 -11 10:41 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Vad är det du vill ha sagt? Jag förstår inte riktigt

19/02 -11 10:52 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Faktum är att det var USA som började med slavhandeln från Afrika. Och därmed tycker att du är lite ute och cyklar när du beskyller Europa för allting. Visst, Europa stod och tittade på men det blev aldrig särskilt populärt med slavar här.

Att säga att alla européer är rasister är också hemskt att behöva läsa. Mår du bra eller blev det lite mycket festande igår?

Sen blir jag bestört när du säger att vi är värda terrorism. Är jag värd det för att en europé som levde för 200 år sedan gjorde fel? Ska jag sona för hans brott? Ska jag ta ansvar för självaste Hitlers handlingar? Glöm dessutom inte vilka som störtade honom. Det var inte Al-Qaida. Tänk om lilla gubben. Ingen är värd det. Usch, jag blir mörkrädd av dina uttalanden.

Sen vill jag också säga att det största problemet jag ser i dagens samhälle är att "gruppen" som är "antirasistiska" ofta är livrädda för att ens prata om invandrare och segregation. Man måste ju kunna tala om det som ett existerande problem, man får inte vara rädd för det och ignorera det. Det tycker jag är mer segregerande, att inte bekräfta invandrare utan att istället vara rädd för att tala om det.

7 år på fuska.nu

19/02 -11 13:12 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Du konstaterar bara saker, vart vill du komma och vad vill du att vi ska diskutera?

Tonight's the night.

19/02 -11 14:26 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Det mesta av det du säger beror ju på att Europa har legat så otroligt långt före i utvecklingen, så tekniskt sett var vi ganska överlägsna alla andra världsdelar.

Hoppas för övrigt att Al-Qaida spränger dig och lämnar oss andra i fred, om du nu tycker att du förtjänar det, för det gör inte jag.

Have I ever told you the definition of insanity?

19/02 -11 14:32 Game_ninja

Game_ninja

3017 XP 215 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
Du konstaterar bara saker, vart vill du komma och vad vill du att vi ska diskutera?


"You go girl!" lol

"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"

19/02 -11 15:03 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Jag tänker då fan inte ta en kula i huvudet från en turk, somalie eller vem fan som helst bara för att Hitler bängade ett par miljoner judar.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

19/02 -11 16:40 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Du verkar nästan lite konstig.




Du verkar inte förstå att ALLA inte delade samma åsikt som Hitler, och det fanns många vita människor som ansåg att det Martin Luther King Jr. sade var helt rätt.

Du delar in alla folk i fack, och det är fan inte heller bra.

*

19/02 -11 19:25 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

Du är ju rasist mot Europa när du säger sådär. :P Drar hela Europeiska folket över en kam.

Men att det gjorts mycket fel i historien är ju ett faktum.

Want some chocolate?

19/02 -11 23:03 ravirento

ravirento

325 XP 49 inlägg

Apower skrev:
Faktum är att det var USA som började med slavhandeln från Afrika. Och därmed tycker att du är lite ute och cyklar när du beskyller Europa för allting. Visst, Europa stod och tittade på men det blev aldrig särskilt populärt med slavar här.

Att säga att alla européer är rasister är också hemskt att behöva läsa. Mår du bra eller blev det lite mycket festande igår?

Sen blir jag bestört när du säger att vi är värda terrorism. Är jag värd det för att en europé som levde för 200 år sedan gjorde fel? Ska jag sona för hans brott? Ska jag ta ansvar för självaste Hitlers handlingar? Glöm dessutom inte vilka som störtade honom. Det var inte Al-Qaida. Tänk om lilla gubben. Ingen är värd det. Usch, jag blir mörkrädd av dina uttalanden.

Sen vill jag också säga att det största problemet jag ser i dagens samhälle är att "gruppen" som är "antirasistiska" ofta är livrädda för att ens prata om invandrare och segregation. Man måste ju kunna tala om det som ett existerande problem, man får inte vara rädd för det och ignorera det. Det tycker jag är mer segregerande, att inte bekräfta invandrare utan att istället vara rädd för att tala om det.

Om du hade läst på lite innan du skrev ditt smått konstiga inlägg så hade du upptäckt att det visst var européerna som förslavade afrikanerna. De tog sina skepp till Afrika och bytte till sig slavar mot teknologiska föremål, vapen och sprit. Dessa slavar fick sedan arbeta i det som idag kallas USA men som då var ett helt nyupptäckt land med enbart indianer i som européerna för övrigt förslavade och utrotade då de dog av sina hemska förhållanden och sjukdomar. Så alltså är det ju omöjligt att det var amerikanerna som förslavade afrikanerna då det inte fanns några vid den givna tidpunkten, de kom inte till förens vid den amerikanska revolutionen som var långt senare. Dessa afrikaner arbetade fram råvaror som Europa sedan förädlade, därav upphovet till industrialiseringen.

jag påstår aldrig i min text att alla i Europa skulle vara rasister, bara att jag tycker att det är obehagligt att just vi var och (delvis då!) är apartheid mot de människor som hade det sämst ställt och blev mest illa behandlade. Jag ser det som en enorm människokräkning och tycker att det är sjukligt att det fortfarande pågår än i dag!

Angående terrorismen så var den mer en symbolisk mening för att visa vad jag verkligen menar då vi har behandlat dem så illa. jag ville bara lysa upp det, inte på något sätt förarga eller skada de européer som idag är fredliga och inte är rasistiska.

Jag respekterar din sista paragraf och tycker att den är vettig, men jag vågar väl ändå prata om det?

Men försök o läs på och analysera texter innan du påpekar en massa annat

"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore

19/02 -11 23:05 ravirento

ravirento

325 XP 49 inlägg

Danne_00 skrev:
Det mesta av det du säger beror ju på att Europa har legat så otroligt långt före i utvecklingen, så tekniskt sett var vi ganska överlägsna alla andra världsdelar.

Hoppas för övrigt att Al-Qaida spränger dig och lämnar oss andra i fred, om du nu tycker att du förtjänar det, för det gör inte jag.

Om du läser på lite så kommer du och upptäcka att t.ex. Asien var enormt före i utvecklingen än vad Europa var under den tiden. Detta var andningen till att det aldrig kom och stred eller ville byta varor eller teknologier med oss, de var helt enkelt inte intresserade eftersom vi var så långt efter! Därför sökte vi oss alltid till andra nationer, och de inte till oss. Läs på lite innan du säger en massa strunt.

"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore

19/02 -11 23:07 ravirento

ravirento

325 XP 49 inlägg

repli skrev:
Du är ju rasist mot Europa när du säger sådär. :P Drar hela Europeiska folket över en kam.

Men att det gjorts mycket fel i historien är ju ett faktum.

Begreppet rasist, betyder särbehandling av raser och jag tycker ändå inte att jag särbehandlar Europa som en ras på det sätt att jag inte vill ha kvar dem på vår jord eller att jag hatar dem för deras hudfärg?

"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore

19/02 -11 23:07 ravirento

ravirento

325 XP 49 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
Du konstaterar bara saker, vart vill du komma och vad vill du att vi ska diskutera?

lugn, det kommer nog o bli debatt här efter ett tag ska du se, ge det ett tag bara! :P

"Numbing the pain for a while will make it worse when you finally feel it" Albus Dumbledore

20/02 -11 03:45 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

ravirento skrev:
jag påstår aldrig i min text att alla i Europa skulle vara rasister, bara att jag tycker att det är obehagligt att just vi var och (delvis då!) är apartheid mot de människor som hade det sämst ställt och blev mest illa behandlade. Jag ser det som en enorm människokräkning och tycker att det är sjukligt att det fortfarande pågår än i dag!


Vi kan ju bara börja med att titta i första stycket du skrev, och kolla hur många gånger du använde ordet "vi". Att säga vi och sen påstå att du bara menade Hitler och Stahlin eller vem vi än nu snackar om, är väll inte så självklart...


Egentligen så är det väldigt sjukligt att det är just vi vita som börjat med rasism, börjat anklaga folk för deras hudfärg eller religion. Vid i princip alla historiska händelser så ligger svarta och icke-europeiska under i den hierarkiska ordningen, och det är enbart vårt (Europas) fel! Egentligen så borde man kunna ta upp det här i rätten och då skulle Europa (- Tycker att du säger emot dig själv ganska mycket hära) fällas gång på gång, då vi har gjort så mycket fel, de har inte gjort något, men ändå klagar vi på att de kommer till våra länder!


EDIT: Jag tror vi har fått en ny UD hära.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

20/02 -11 10:24 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg



Om du hade läst på lite innan du skrev ditt smått konstiga inlägg så hade du upptäckt att det visst var européerna som förslavade afrikanerna. De tog sina skepp till Afrika och bytte till sig slavar mot teknologiska föremål, vapen och sprit. Dessa slavar fick sedan arbeta i det som idag kallas USA men som då var ett helt nyupptäckt land med enbart indianer i som européerna för övrigt förslavade och utrotade då de dog av sina hemska förhållanden och sjukdomar. Så alltså är det ju omöjligt att det var amerikanerna som förslavade afrikanerna då det inte fanns några vid den givna tidpunkten, de kom inte till förens vid den amerikanska revolutionen som var långt senare. Dessa afrikaner arbetade fram råvaror som Europa sedan förädlade, därav upphovet till industrialiseringen.

Det fanns inga slavar i Europa på samma sätt som USA. Däremot sitter du och snackar om 1700-tal. Europa åkte och utrotade och slavhandel förekom men ytterst få slavar hamnade i Europa. Tro mig, jag har läst på. Det råkar nämligen vara EXAKT det här vi håller på med i skolan. Europa koloniserade, ja, men slavarna hamnade i USA.

Är det här ända fel enligt din mening tycker jag att du tar det med min lärare.


men jag vågar väl ändå prata om det?

Ööh, ja, det tycker jag verkligen.


Angående terrorismen så var den mer en symbolisk mening för att visa vad jag verkligen menar då vi har behandlat dem så illa. jag ville bara lysa upp det, inte på något sätt förarga eller skada de européer som idag är fredliga och inte är rasistiska.

Den symboliken var lite barbarisk och brutal, men det kanske du förstår nu i efterhand?


ditt smått konstiga inlägg

Du verkar vara expert på just sådana inlägg själv, så... :S



jag påstår aldrig i min text att alla i Europa skulle vara rasister, bara att jag tycker att det är obehagligt att just vi var och (delvis då!) är apartheid mot de människor som hade det sämst ställt och blev mest illa behandlade. Jag ser det som en enorm människokräkning och tycker att det är sjukligt att det fortfarande pågår än i dag!

Det finns en anledning till att vi lär oss om det här i skolan. Och nä, det är verkligen inte för att vi ska sätta oss på en fusksajt och hylla Al-Qaida som du gör, det är för att vi inte ska återupprepa historien och förstå hur fel det är. Och rasism är ingenting bara vita håller på med ska du veta. Vi såg på två dokumentärklipp på vår lektion om det här. Ett om KKK och ett om en motsvarande sekt, fast för svarta, som också fanns i USA. Vet du vad han sade? Att han ville ha byxor av vitas hud. Så det är inte bara vita som håller på idag 2011. Och det måste du förstå, att det är där vi lever. Vi kan inte ta ansvar för det som skedde för 200 år sedan, bara lära oss av det, och det gör vi i skolan, du behöver inte ta ansvar för det.

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar