Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Rootkit virus problem, (hjälp uppskattas)

06/12 -11 18:37 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Hallå där fuska medlemmar!

Det är så att varje gång jag startar familjedator kommer det upp en ruta från Avast! antivirus som säger att dom misstänker att ett rootkit finns i datorn och att dom rekommenderar att man tar bort det. Jag trycker på delete och då kommer det upp en ruta som säger att dom rekommenderar att man startar om dator och gör en boot-up scan och sedan frågar om man vill göra det. Jag trycker Yes och datorn startas om och en boot-up scan startas. Efter drygt 45 minuter är scanningen klar och datorn startas normalt.

Men då, ungefär 5 minuter senare kommer det upp ännu en ruta om samma rootkit, samma fil och samma val om vad man vill göra. Har hittills gjort samma procedur 3 gånger men samma skit kommer fram.

Någon som är mer kunnig än mig om Avast eller rootkits och har något tips om vad jag ska göra.

Hjälp uppskattas väldigt mycket. Ni kan ställa frågor om det är nåt ni behöver veta om datorn. Om det på något sätt kan hjälpa.



What can i say i´m a bad man.

06/12 -11 19:05 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Viktore2

Ett rootkit är ett program som går in och tar kontroll över din dator. I de enklaste formerna så tar ett rootkit bara och döljer ett par processer så att det är svårt att se vad som körs på datorn. I de mer avancerade formerna kan man förlora helt kontrollen över en dator.


Att avslägsna rootkit är ofta mycket svårt och tidsödande. I vissa fall kan man starta från ett externt medium exempelvis en CD och sen gå in på hårddisken och ta bort filerna. I de flesta fall, och för många användare, är det faktiskt ofta bättre att ominstallera operativsystemet.

Har även för mig att ''Deamon tools''är ett Root program?

06/12 -11 19:26 Crystallis

Crystallis

7540 XP 28 inlägg

Skulle hellre rekommendera dig att byta antivirusprogram och se vad de säger.

06/12 -11 19:28 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Viktore2 skrev:
Ett rootkit är ett program som går in och tar kontroll över din dator. I de enklaste formerna så tar ett rootkit bara och döljer ett par processer så att det är svårt att se vad som körs på datorn. I de mer avancerade formerna kan man förlora helt kontrollen över en dator.


Att avslägsna rootkit är ofta mycket svårt och tidsödande. I vissa fall kan man starta från ett externt medium exempelvis en CD och sen gå in på hårddisken och ta bort filerna. I de flesta fall, och för många användare, är det faktiskt ofta bättre att ominstallera operativsystemet.

Fin copy+paste
http://www.mjukvara.se/blogg/rootkit-de-e-da...


Har även för mig att ''Deamon tools''är ett Root program?

hahah, nej vekligen inte.

OnT:
Testa att söka igenom datorn med Malwarebytes och SUPERAntispyware.

Ifall det inte funkar, sök igenom ännu en gång i felsäkert läge.

Om inte det funkar, kör combofix på egen risk.

Tonight's the night.

06/12 -11 19:54 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Viktore2

Dexter skrev:


Haha ja xD? Vad är det med det? Istället för att länka en sida kan man ju lika bra ta den informationen han vill ha och ge den på direkten.

07/12 -11 17:45 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Aa tack för hjälpen. Dock hann jag bara läsa dom två första inläggen innan jag gav upp och slängde ut datorn genom fönstret...





Nej jag skojjade bara, det löste sig till slut :). Satt och sökte igenom datorn i 2 timmar till sen när det kom upp igen kollade jag vad den infekterade filen hette och sen sökte jag igenom varenda liten microfil som existerade och efter runt 2 timmars letande så säger Avast att dom har tagit bort rootkit:et. Men tack ändå! :D

What can i say i´m a bad man.

08/12 -11 02:00 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen J0KUc

Tänkte väl. Avast brukar fungera när det gäller sådant :) Om du råkar ut för liknande igen så skulle jag rekommendera att göra en kopia på hela alltet och lägga ner det på en skiva. Bara ifall att. Det är många gånger jag har tackat mig själv för det.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar