Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



i5 Bättre än i7 för Gaming?

25/06 -12 21:47 Zeche

Zeche

390 XP 86 inlägg

Som titeln säger, är i5 bättre än i7 för gaming på en stationär data? Och använd inte komplicerad tekniska termer, behandla mig som en idiot så kommer jag fatta bättre..



"You see those warriors from Hammmerfell? They have curved swords. Curved. Swords."

25/06 -12 22:15 Dreezy

Dreezy

103 XP 37 inlägg

Självklart att i5 är bättre för gaming.

25/06 -12 22:40 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Nej, i7 är bättre. Om båda är gjorda av Intel så är den dyrare den mer kraftfulla.

25/06 -12 23:05 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Stämmer bra det, i5 är bättre för gaming.

Tonight's the night.

25/06 -12 23:08 Zeche

Zeche

390 XP 86 inlägg

Okej, så hur är det med överklockning? hur funkar det? och kom ihåg (Idiot)

"You see those warriors from Hammmerfell? They have curved swords. Curved. Swords."

25/06 -12 23:12 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Zeche skrev:
Okej, så hur är det med överklockning? hur funkar det? och kom ihåg (Idiot)

Skulle inte rekommendera överklockning för dig om du knappt vet skillnaden mellan i5 och i7 :P

Men om du vill ge dig på det i framtiden: se till att du har en bra kylare till processorn och köp en K-variant (exempelvis i5 2500k), dessa har upplåst multipel vilket kort och gott betyder att du kan klocka processorn mycket mer :)

Tonight's the night.

26/06 -12 01:37 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

För spel i nutiden ja.Intel Core i7 är mer för framtida spel.Lika så med Grafikkorten.Alltså GTX 690 och sånt.Men intel Core i5 är rekommenderat om man ska ha en gaming dator

Fucking weebs...

26/06 -12 11:02 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Jag har för mig att jag läste att många spel inte kräver en superprocessor, bara man har ett bra grafikkort.

Jag tycker inte att det verkar vara några större skillnader förutom priset. Men i7an är ju alltså lite bättre.

26/06 -12 20:21 boddi88

boddi88

1039 XP 294 inlägg

i7 är ju nyare och starkare (vissa) så i7 borde ju vara bättre :) Men Du behöver ju inte ha en superproccesor, men om du inte vill köpa en ny i framtiden så kan du köpa i7 nu. Men i5 går bra oxå :D

Dafuq did i just read..

26/06 -12 21:34 Nonzi

Nonzi

14508 XP 1236 inlägg

I7 är lite för övermeriterad i nuläget enligt min åsikt

I am ripper....slasher....gouger.
I am the theeth in the darkness.
The talons in the night.
Mine is strength...and lust...and power!

27/06 -12 21:25 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Dexter skrev:
Stämmer bra det, i5 är bättre för gaming.

Men hur kan i5 vara bättre? i7 har väl bättre prestanda? Och om nåt har bättre prestanda är det väl bara bättre?

27/06 -12 21:44 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Pudkip skrev:
Dexter skrev:
Stämmer bra det, i5 är bättre för gaming.

Men hur kan i5 vara bättre? i7 har väl bättre prestanda? Och om nåt har bättre prestanda är det väl bara bättre?

Notera att jag bara skrivit bättre och inte på vilket sätt i5 är bättre.

Jag är ingen expert, men i7 har en funktion som kallas HT (hyper-threading) vilket betyder att processorn kan ha upp till max fyra fysiska kärnor men max åtta "fake" kärnor.

I tunga program, videoredigering, bildredigering osv. är den här funktionen väldigt bra att ha och det är här du ser skillnad på i5 och i7. Men när det kommer till spel har HT noll funktion eftersom spelen inte stödjer fler än fyra kärnor i dagsläget. i5 och i7 presterar väldigt likvärdigt i spel (nästan i5 = i7), men prislappen och prestanda/krona gör i5 till det självklara valet om datorns fokus ska ligga på spel.

EDIT: Här kan du jämföra skillnaderna mellan i5 och i7 i program:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ganska stor skillnad.

och spel:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ingen skillnad.

Tonight's the night.

28/06 -12 16:19 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip


Dexter skrev:
Pudkip skrev:
Dexter skrev:
Stämmer bra det, i5 är bättre för gaming.

Men hur kan i5 vara bättre? i7 har väl bättre prestanda? Och om nåt har bättre prestanda är det väl bara bättre?

Notera att jag bara skrivit bättre och inte på vilket sätt i5 är bättre.

Jag är ingen expert, men i7 har en funktion som kallas HT (hyper-threading) vilket betyder att processorn kan ha upp till max fyra fysiska kärnor men max åtta "fake" kärnor.

I tunga program, videoredigering, bildredigering osv. är den här funktionen väldigt bra att ha och det är här du ser skillnad på i5 och i7. Men när det kommer till spel har HT noll funktion eftersom spelen inte stödjer fler än fyra kärnor i dagsläget. i5 och i7 presterar väldigt likvärdigt i spel (nästan i5 = i7), men prislappen och prestanda/krona gör i5 till det självklara valet om datorns fokus ska ligga på spel.

EDIT: Här kan du jämföra skillnaderna mellan i5 och i7 i program:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ganska stor skillnad.

och spel:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ingen skillnad.



Så i7 är alltså bättre men när det gäller gaming blir det ingen skillnad

28/06 -12 22:40 fuskisen99

fuskisen99

6646 XP 871 inlägg

Pudkip skrev:

Dexter skrev:
Pudkip skrev:
Dexter skrev:
Stämmer bra det, i5 är bättre för gaming.

Men hur kan i5 vara bättre? i7 har väl bättre prestanda? Och om nåt har bättre prestanda är det väl bara bättre?

Notera att jag bara skrivit bättre och inte på vilket sätt i5 är bättre.

Jag är ingen expert, men i7 har en funktion som kallas HT (hyper-threading) vilket betyder att processorn kan ha upp till max fyra fysiska kärnor men max åtta "fake" kärnor.

I tunga program, videoredigering, bildredigering osv. är den här funktionen väldigt bra att ha och det är här du ser skillnad på i5 och i7. Men när det kommer till spel har HT noll funktion eftersom spelen inte stödjer fler än fyra kärnor i dagsläget. i5 och i7 presterar väldigt likvärdigt i spel (nästan i5 = i7), men prislappen och prestanda/krona gör i5 till det självklara valet om datorns fokus ska ligga på spel.

EDIT: Här kan du jämföra skillnaderna mellan i5 och i7 i program:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ganska stor skillnad.

och spel:
Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek
Ingen skillnad.



Så i7 är alltså bättre men när det gäller gaming blir det ingen skillnad


Men nej den är inte bättre om det inte är någon skillnad? :O

Japp, jag är gamla fuskisen99.
Hoppas att ingen har glömt mig.
Walla ;* <3

30/06 -12 11:32 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Pudkip skrev:

Så i7 är alltså bättre men när det gäller gaming blir det ingen skillnad


Nja, när det kommer till gaming blir det ingen skillnad i prestanda - men i5 är ett bra val då (billigare) och således "bättre".

Tonight's the night.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar